Kierowcy po alkoholu i narkotykach – podsumowanie weekendu
Pomimo apeli o rozwagę za kierownicą, policjanci wciąż ujawniają uczestników ruchu drogowego, którzy stwarzają realne zagrożenie na drogach. Podczas minionego weekendu funkcjonariusze wyeliminowali z ruchu dwóch nietrzeźwych kierujących i trzech po narkotykach. Jeden z kierujących pod wpływem środków odurzających jechał bez uprawnień i w aucie przewoził narkotyki.
Prawie codziennie policjanci zatrzymują na drogach powiatu słubickiego nietrzeźwych kierujących. Na nic nasze apele i informowanie o wzmożonych kontrolach. Kierowcy nadal jeżdżą po alkoholu. Często dochodzi do sytuacji, kiedy kierowcy wsiadają za kółko pod wpływem środków odurzających. Podczas minionego weekendu policjanci zatrzymali dwóch kierujących po alkoholu i trzech po narkotykach.
Dwóch kierujących odpowie przed sądem za przestępstwo kierowania pojazdem w stanie nietrzeźwości - badanie na zawartość alkoholu wykazało ponad 0,5 promila alkoholu w organizmie.
Niechlubnym rekordzistą tego weekendu okazał się 46-letni mieszkaniec powiatu słubickiego. Mężczyzna kierował samochodem osobowym marki Hyundai, mając w organizmie prawie dwa promile alkoholu.
Również w ubiegły weekend policjanci zatrzymali trzech kierujących pod wpływem środków odurzających.
W jednym przypadku okazało się, że 35-letni mieszkaniec powiatu gorzowskiego nie ma w ogóle uprawnień do kierowania pojazdami mechanicznymi i przewozi w aucie marihuanę. Zachowanie kierowcy mercedesa wskazywało, że może również znajdować się pod wpływem narkotyków. Badanie narkotesterem wykazało, że 35-latek znajduje się pod wpływem narkotyków. Dodatkowo, od mężczyzny pobrano krew do badań.
Wszyscy kierujący stracili swoje prawa jazdy, natomiast za swoje nieodpowiedzialne zachowanie odpowiedzą teraz przed sądem.
W ubiegłym roku o ponad 850 wzrosła liczba kontroli stanu trzeźwości przeprowadzonych przez policjantów słubickiej drogówki. W 2016 roku policjanci ruchu drogowego przeprowadzili ich prawie 32 tysiące.
Przypominamy!!!!
Prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie po użyciu alkoholu jest wykroczeniem, za popełnienie którego grozi kara ograniczenia wolności lub grzywny. Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości jest już przestępstwem zagrożonym karą grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat dwóch. W obydwu przypadkach sąd orzeka o zakazie prowadzenia pojazdów. Natomiast za niestosowanie się do orzeczonego przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów grozi do trzech lat więzienia.
Za posiadanie narkotyków grozi kara pozbawienia wolności do lat 3.
W przypadku stwierdzenia narkotesterem obecności środków odurzających od kierującego pojazdem mechanicznym pobiera się krew, celem ustalenia w specjalistycznych badaniach czy kierujący znajduje się pod wpływem środków odurzających, czy po użyciu innego środka podobnie działającego do alkoholu. W zależności od wyników badań, stężenia środka odurzającego sprawca może ponieść odpowiedzialność karną za przestępstwo z art. 178a§1 Kodeksu Karnego czyli kierowania pojazdem mechanicznym pod wpływem środka odurzającego, gdzie sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2, bądź za wykroczenie z art. 87§1 Kodeksu Wykroczeń czyli kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po użyciu innego środka podobnie działającego do alkoholu, gdzie sprawca podlega karze grzywny albo aresztu. W obydwu przypadkach Sąd orzeka zakaz prowadzenia pojazdów.
Do najczęściej występujących efektów zażywania narkotyków, które w istotny sposób wpływają na zdolność prowadzenia pojazdów, należą:
- zniekształcenia percepcji wzrokowej (zaburzenia akomodacji, ostrości widzenia, szybkości reakcji, w groźniejszych przypadkach złudzenia wzrokowe i halucynacje); jazda defensywna
- zniekształcenia percepcji słuchowej (zaburzenia ostrości słyszenia, lokalizacji kierunku, z którego napływa dźwięk, w groźniejszych przypadkach złudzenia i halucynacje słuchowe);
- zaburzenia koncentracji, uwagi, koordynacji psychoruchowej, a w efekcie znaczne opóźnienie czasu reakcji;
- rozproszenie procesów myślowych, niezdolność do wybiórczej syntezy informacji, która w ruchu drogowym zawiera wiele czynników i jest niezwykle zmienna w krótkim czasie;
- nieadekwatna do sytuacji pewność siebie z dramatycznie ograniczoną zdolnością do prawidłowej oceny ryzyka na drodze;
- wywołanie senności i zmęczenia lub ich spotęgowanie;
- niepożądane objawy fizyczne (mdłości, zawroty głowy, skurcze i osłabienie mięśni, drżenie rąk, pocenie, przyspieszenie lub zwolnienie oddechu, kołatanie serca lub znaczne, niebezpieczne jego zwolnienie, uderzenia gorąca i zimna);
- niestabilność emocjonalna, drażliwość, skłonność do reakcji impulsywnych i agresywnych lub odwrotnie – lękowych;
- bardzo groźne zaburzenia psychotyczne – omamowo-urojeniowe: jeśli pojawią się podczas prowadzenia pojazdu, stwarzają natychmiast sytuację zagrożenia życia.